torsdag 28 april 2011

Lilla gubben tårta

På vuxenkalaset fick Cordelia en hästtårta - såklart lilla gubben från pippi.

Jag köpte en tårtform som är ett hästhuvud & bakade tårtbottnarna i den. & för att inte ha sönder ansiktet så tog jag bara smet så det precis täckte botten så tårtlagret inte skulle bli så tjock, så jag bakade 3 tunna tårtottnar i stället för att dela en hög & fluffig.

Första lagret blandade jag nougat med det som blev över av dumlechokladen (sen Chris wow tårta)
andra lagret kleta jag på vaniljkräm
Alla bottnarna penslades med mjölk så den inte skulle bli torr
& sen plasta jag in & satte den i kylen

 Dagen innan den serverades spritsade jag ut grädde på tårtan, manen är grädde + kakao + nougat blandat & grimman är grädde blandat med grön karamellfärg. Ögat markerade jag med kristyr & skar till en svart godispeng.
Lilla gubbens prickar är gjord av odenses mjölkchokladknappar, skulle haft med mörk choklad egentligen men de va slut i affären.
Munnen är gjord av lakritssnöre.
Eftersom grädde har en förmåga att bli vattnig om det står så ställde jag in denna tårtan i frysen över natten.
& tog fram den på morgonen dagen den skulle serveras & ställde den i kylen i stället.
Chokladbokstäverna satte jag dit precis innan servering.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin tårta! Har precis beställt formen för att kunna göra en tårta till min hästtokiga femåring :-). Vad är det för kaksmet du använde? Sockerkakssmet?
    Min tjej älskar enhörningar så jag tänkte försöka göra en sån... får se hur det går :-/.. är ingen mästare i köket direkt.

    Grattis till din graviditet o beklagar att ditt dödfödda barn. Har en nära vän som gick igenom det :'(.
    Mvh
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisa!

      Jag ser att det är längesedan du skrev denna kommentaren, vet inte varför min blogg inte plingat till när jag fått din kommentar, det gör den alltid annars. hoppas det gick bra med din enhörnings tårta =) Jag använde receptet 3 lika delar till tårtbotten. Jag gör alltid det. Det ska finnas recept på den här på bloggen, men hittar inte det nu så jag kan länka. Tack för att du besökt min blogg och för dina vänliga ord

      Radera