torsdag 14 april 2011

Pippi kalas

Då var det dax, inte i morgon men nästa dag så blir det pippi kalas för hela slanten. Som jag stått i hela veckan! En tårtbotten står i ugnen just nu - jag hoppas verkligen det blir bra denna gången!
En av Cordelias kompisar är mjölk & vassleprotein allergiker så man har fått en del nya erfarenheter & jag har fått testa en massa nytt.
Då ska vi se vad som står på menyn.
Pippi kakor gjorde jag i morse.

Recept på pippi kakor:
* 150 gr smör (mjölkfritt fick det bli för våran del)
* 2 dl strösocker
* 1,5 msk vaniljsocker
* 4,5 msk kakao
* 3,5 dl havregryn
* 1 dl kokosflingor
* 3 msk koncentrerad juice (jag tog apelsin/ananas)
* non-stop pastiller (jag gjorde en specialarvariant till kompisen & köpte choklad utan mjölk-särskild för veganer)

1. Låt smöret bli rumsvarmt.
2. Rör smör & socker till en jämn smet med elvisp
3. Tillsätt vaniljsocker & kakao & vispa till en jämn smet med elvispen
4. Tillsätt havregryn, kokos & juice & blanda om
5. Forma till bollar som sedan plattas ut & läggs på en plåt med smörpapper på - tryck i non-stopen. (Längst upp till vänster ser man specialarna)
6. Ställ in i kylskåp eller i frysen i några timmar så de stelnar, sen kan man försiktigt lägga dom i en burk men de måste stå i kyl eller frys för att inte smälta.
________________________________________________________________________
För några dagar sedan gjorde jag & Cordelia pepparkakor, slutresultatet blev jättebra - bästa pepparkaksreceptet ever! & lätt att göra! Idag har jag suttit å dekorerat dom med pyntgelé. Färgerna ser lite missvisande ut på bilden men Cordelia blev överförtjust!

Pepparkaks receptet:
* 300 gr smör (mjölkfritt tog jag givetvis)
* 5 dl strösocker
* 1 dl ljus sirap
* 1 msk malen ingefära
* 2 msk malen kanel
* 2 tsk malen nejlika
* 2 tsk malen kardemumma
* 1 msk bikarbonat
* 2 dl vatten
* 15 dl vetemjöl

1. Låt smöret bli rumsvarmt.
2. Kör smör, socker & sirap till en jämn smet med elvispen.
3. Rör sakta ner ingefära, kanel, nejlika, kardemumma & bikarbonat.
4. Tillsätt sedan vattnet & sist mjölet.
5. Knåda ihop degen på bakbord.
6. Låt degen vila i minst 1 dygn insvept i plastfolie i kylen innan användning.
7. Kavla ut degen å gör roliga former
8. Gräddas mitt i ugnen i 200-225 grader i 4-5 minuter.


Nu plinga klockan att tårtbottnen är klar så jag får ta ut den. Men det kommer mera...i morgon nu ska jag gå å lägga mig snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar